Ennen muuttamista luin yhdestä blogista siitä, että norjassa ei olla kovin kiinnostuneita ruoan laadusta kaupoissa. Ajattelin silloin, että ehkä kirjoittajalla on ollut vain huono tuuri lähikaupan suhteen. Puolen vuoden kokemuksen perusteella voin todeta, että tässä maassa on jotain pahasti vialla esim. kauppojen kylmäketjun suhteen.
Jos kaupasta ostaa valmissalaatin, se on saattanut seistä lämpimässä tuntikausia. Vaikka mukana olisi kinkkua tai salaatinkastiketta. Alkuvaiheessa lounassalaattia seurasi aina muutaman päivän ripuli, joten päätin luopua valmissalaateista pysyvästi. Kaupoissa näkee, miten kylmätuotteet seisovat siirtolavoilla odottamassa kylmään pääsyä ja kädellä kokeilemalla voi todeta, että lämpimiä ovat. Kaupasta ostettu juusto oli täynnä vihreitä 10 sentin kolikon kokoisia homeläiskiä. Sama tapahtui juustosiivuille kun pakkaus oli auki muutaman päivän.
Jos on kutsunut vieraita ja haluaa tehdä tiettyä ruokaa, ei voi luottaa siihen, että kylmäsäilytettävä tuote olisi tarjoilukelpoinen. Siksi on turvallisinta ostaa kaksi ja toivoa, että toisen voi käyttää. Ei ole niin justiinsa jos omaan mahaan sattuu syönnin jälkeen, mutta ruokavieraille ei toivoisi samaa.
Salaattitiskissä pitää katsoa todella tarkkaan minkä jäävuorisalaattikerän valitsee. Osa on valmiiksi kompostikunnossa, pussissa olevat salaatit saattavat olla puoliksi ruskeita ja uida käymisliemessään. Heviosastosta ei tunnuta olevan erityisen huolissaan, vaikka homeisia tuotteita olisi hyllyssä.
Valikoimat ovat myös suppeat ja jos haluaa noudattaa tiettyä reseptiä voi joutua käymään useammassa kaupassa. Jos tänään saa Kiwistä ananassäilykettä se ei tarkoita että niitä saisi enää huomenna. Jos kauppoja jaksaa kierrellä niin melko varmasti löytää tarvitsemansa, mutta se on tehty ällistyttävän vaivalloiseksi.
Hintalaput eivät myöskään ole niin justiinsa. Osasta tuotteita puuttuu hinta kokonaan, osassa on väärä hinta ja ketään ei kiinnosta. Maitojen edessä olevissa hintalapuissa voi olla jogurttien hinta. Jos kassalla erehdyt mainitsemaan siitä, että kuitissa on eri hinta kuin hintalapussa, se on oma häpeäsi. Norjalainen ei tykkää olla väärässä ja olen kuullut mitä luovempia selityksiä siitä, miksi hyllyn hintalappu ei pidä paikkaansa.
Suomessa en liiemmin katsonut hintoja vaan ostin sitä mitä halusin ja tarvitsin. Täällä ramppaan halvan kanan ja juuston perässä käsittämättömiä lenkkejä, koska kun tuotteet ovat alennuksessa, ne oikeasti ovat alennuksessa. Ns. sisäänheittotuotteita ovat mm. juustot, jotka ovat normaalisti ryöstöhinnoissa ja 50% alennuksella ne toimivat kuin suomalaiseen halpa kahvi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti